Tură în Piatra Craiului – Vf Turnu – Vf Ascuțit – Cabana Curmătura

Un traseu perfect de o zi care conține o parte din frumoasa creastă nordică a masivului Piatra Craiului între Vârful Turnu și Vârful Ascuțit.

Lungimea traseului nu e foarte mare, în total fiind sub 7 km, dar asta nu înseamnă că este un traseu ușor, urcarea este destul de abruptă iar creasta îți poate da uneori rău de înălțime 🙂

Deși cei cu o condiție fizică bună vor găsi acest traseu cam scurt, eu cred că e un traseu unde nu vrei să te grăbești pentru că priveliștea este uimitoare oriunde te-ai afla. Noi am făcut o pauză de o ora doar ca să admirăm peisajul cu Bucegii sfidători din depărtare și culoarul Rucăr – Bran.

Traseu – Marcaje

Cabana Curmătura (45min)-> Șaua Crăpăturii (1h)-> Vârful Turnu (1h:30m)-> Vârful Ascuțit (2h) -> Cabana Curmătura

Traseul începe de la Cabana Curmătura spre Șaua Crăpăturii pe cele trei marcaje Bandă Galbenă, Punct Roșu, Punct Albastru. Cam în 30-45 de minute de mers prin pădure ajungem la baza Crăpăturii de unde traseele se despart: tot înainte este coborârea spre Zărnești, în dreapta începe urcarea pe Piatra Mică, iar în stânga pe unde vom merge noi ne așteaptă urcarea spre Vârful Turnu. De aici avem doar punct roșu până ajungem pe Vârful Ascuțit, iar de la Vârful Ascuțit urmăm Triunghiul Albastru care coboară spre stânga înapoi la cabană.

Cazare – Cabana Curmătura

Cabana Curmătura este locul perfect pentru a face trasee în Piatra Craiului, fiind la intersecția mai multor trasee și destul de sus încât să ai deja un avantaj de altitudine.

Condițiile de cazare sunt foarte bune, mâncarea simplă și delicioasă, vinul fiert perfect pe când se lasă seara răcoroasă, iar că paznic peste noapte îl avem pe Muky 🙂 un “cațeluș” destul de intimidant chiar și pentru moș Martin.

Puțin mai problematică este baia și dușul care sunt afară la câțiva zeci de metri distanță de cabană, suficient să te facă să te gândești de două ori dacă chiar vrei să te aventurezi în mijlocul nopții până acolo.

Să începem

Am plecat de dimineață de la cabană spre Șaua Crăpăturii pe cele trei marcaje. Traseul este în totalitate prin pădure cu un urcuș nu foarte abrupt, dar susținut, iar după aproximativ 45 de minute ajungem la un punct de belvedere.

Noi am făcut stânga spre Vârful Turnu. De aici avem un drum de aproximativ 15 minute prin pădure cu mici urcușuri și coborâșuri după care ieșim într-un grohotiș care marchează intrarea în porțiunea de lanțuri.

Inceputul urcarii in saua curmaturii

Aici mi se pare că avem cel mai dificil lanț de pe traseu, nu este foarte tehnic, dar e nevoie de puțină forță în mâini pentru a te ridica pe partea cealaltă a unei stânci.

După avem o urcare destul de abruptă care ne testează puțin condiția fizică și abilitățile de cățărător pentru că până ajungem în creastă sub Vârful Turnu nu prea exista porțiuni ușoare.

Vârful Turnu (1911m) este primul vârf din creasta, iar de aici priveliștea începe să ne arate adevarata frumusețe a Pietrei Craiului.

De aici începe, marcat cu punct roșu traseul de creastă. O cărare pe alocuri îngustă care urcă ușor spre sud spre celelalte vârfuri pe care le vom vizita astăzi (Vârful Padina Popii 1970m și cel mai înalt punct din traseu – Vârful Ascuțit 2150m)

Drumul între Turnu și Vf Ascuțit este foarte frumos cu rocile calcaroase expuse de procesul de încrețire ce a format acest lanț muntos. Pe această porțiune nu mai avem lanțuri, dar asta nu înseamnă că lipsesc prăpastiile care îți taie răsuflarea, dupa cum se poate vedea din imaginile de mai jos.

După aproximativ 2h am ajuns la refugiul vârful ascuțit, iar imediat după, la vârful ascuțit al 5-lea vârf că înălțime din Piata Craiului.

Varful Ascutit - Piatra Craiului
Varful Ascutit – Piatra Craiului

Traseul de coborâre înapoi la cabană începe de aici și e marcat cu triunghi albastru . Pentru că era destul de devreme am decis să mai mergem puțin pe traseul de creasta spre Țimbale înainte de a ne întoarce la vârful ascuțit și înapoi la Curmătura.

Am mai mers in jur de 30 de minute și apoi pentru că începea să ni se facă foame, am decis sa facem o pauza de masă. După cum se poate vedea în imagini, am dat de una din cele mai frumoase priveliști din munții României.

Apoi cu părere de rău, am inceput drumul înapoi spre cabană, mai întâi pe drumul pe care am venit de la vârful Ascuțit, iar apoi pe triunghi albastru

Coborârea spre cabană începe cu un grohotiș destul de abrupt și e destul de solicitantă. Mai avem și o mică porțiune cu lanțuri, probabil mai folositoare la urcare decât la coborâre, dar e bine sa fie acolo, măcar pentru suport moral 🙂

După aproximativ o oră ajungem la nivelul pădurii unde coborârea se mai domolește și continuă cu o poteca prin pădure care duce spre cabană.

Concluzii

Traseul pe care l-am povestit mai sus este unul foarte pitoresc, reprezentativ pentru munții Piatra Craiului cu pante abrupte, roci calcaroase și peisaje minunate.

Cabana Curmătura e locul perfect de cazare pentru că este la intersecția multor trasee în acest lanț muntos și oferă pe lângă un loc de dormit și mâncare caldă care merge perfect cum un vin fiert sau ceai in serile răcoroase de munte.